CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Khamis, 10 Julai 2008

MAJLIS ANGKAT SUMPAH & PERSIDANGAN DEWAN UNDANGAN NEGERI PERLIS


Semua wakil rakyat yang terpilih dalam pilihanraya umum yang lalu telah mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) Perlis..

Majlis angkat sumpah diadakan di hadapan Speaker yang baru, Dato' Yazid Mat, Dato' Dr Mat Isa Sabu mendahului semua Adun dalam upacara tersebut.

Wakil PAS, Rus'sele Eizan turut mengangkat sumpah sebagai Adun Simpang Empat. Beliau memenangi kerusi tersebut selepas mengalahkan calon Barisan Naional (BN) Zahari Bakar dengan majotiriti 53 undi.

Berikut adalah sebahagian soalan yang dikemukakan oleh YB Rus'sele Eizan pada persidangan Dewan Undangan Negeri Perlis pada 25 & 26 Jun yang lalu.

1. Sejauhmanakah projek membina dan menyiapkan sistem pengairan Tersier untuk Blok ARB 5, D1 Daerah MADA telah dilaksana sehingga kini? Nyatakan juga jumlah peruntukan, tarikh akhir penyiapan projek dan kontraktor yang dilantik bagi projek berkenaan?

2. Adakah kerajaan mendapat maklumbalas berhubung pengagihan bantuan pukat dan perahu kepada nelayan pantai di Negeri Perlis? sekiranya ada, apakah langkah yang diambil oleh kerajaan berhubung jaminan dan sokongan kepada golongan nelayan di negeri ini?

3. Adakah kerajaan negeri mempunyai perancangan bagi menaik taraf pekan-pekan kecil di negeri ini? sekiranya ada, nyatakan perancangan kerajaan di dalam program tersebut? nyatakan juga langkah-langkah khusus untuk mempastikan pekan-pekan kecil turut terlibat dengan arus pembangunan di peringkat negeri?

0 ulasan: